در حالی که قانونگذاران در حال برنامه ریزی برای رای گیری کلیدی در مورد اصلاحات تاریخی قضایی هستند، تنش ها در اسرائیل به اوج خود رسیده است


اورشلیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه پس از انجام عمل جراحی اضطراری قلب از بیمارستان مرخص شد و اکنون پیش از رای گیری پارلمان در مورد اولین نقطه عطف مهم، با یک بحران ملی بی سابقه مواجه است. قانون اصلاح نظام قضایی کشور.

دفتر او به خبرگزاری فرانسه گفت که نتانیاهو روز دوشنبه در کنست – پارلمان اسرائیل حضور داشت.

معترضان که بسیاری از آنها احساس می کنند پایه های کشورشان با طرح دولت در هم کوبیده می شود، مخالفت خود را تشدید کردند و راه منتهی به مجلس را بستند. بازرگانان درهای خود را در اعتراض به این رأی بستند.

اصلاحات قضایی که توسط یک ائتلاف حاکم متشکل از احزاب ناسیونالیست و سکولار هدایت می شود، اسرائیل را تقسیم کرده است، و پیوندهای اجتماعی شکننده ای را که این کشور را به هم پیوند می دهد، آزمایش می کند، انسجام ارتش قوی آن را تضعیف می کند و گهگاه نگرانی های حتی نزدیک ترین متحدش، ایالات متحده را برمی انگیزد.

تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی ادامه داشت و آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور آمریکا، بین همه طرف‌ها، از جمله جلسه‌ای در بیمارستانی که نتانیاهو در آن تحت درمان قرار داشت، برای دستیابی به توافق بر سر راه آینده، بسته شد. اما مشخص نیست که آیا این تلاش‌ها به مصالحه قبل از رای‌گیری نهایی، که انتظار می‌رود بعدازظهر دوشنبه، می‌رود، منجر شود یا خیر.

تظاهرکنندگان که بر طبل می زدند و بوق می زدند، جاده منتهی به کنست را مسدود کردند و پلیس برای عقب راندن آنها از ماشین های آب پاش استفاده کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد حداقل شش معترض دستگیر شدند.

اسرائیل-سیاسی-اعتراضات
اعضای نیروهای امنیتی اسرائیل برای متفرق کردن معترضانی که در 24 ژوئیه 2023، در بحبوحه موجی از اعتراضات چند ماهه علیه اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده دولت، ورودی پارلمان (کنست) اورشلیم را مسدود کرده بودند، از گاز اشک آور استفاده کردند.

مناهم کهنا / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


“ملت اسرائیل در مقابل ویرانی و ویرانی که توسط گروهی از افراط گرایان و کوک ها بر آن وارد شده است ایستاده است. ما باید امروز به اورشلیم برویم!” یکی از شاخه های جنبش اعتراضی در شبکه های اجتماعی از معترضان فراخوانی کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یک اتحادیه کارگری عصر یکشنبه اعلام کرد که برخی از اعضای آن روز دوشنبه در اعتراض به طرح‌های دولت باز نمی‌شوند و همین امر باعث شد سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای و برخی از پمپ بنزین‌ها درهای خود را ببندند.

وقایع بزرگ در واشنگتن از نزدیک دنبال شد. دولت بایدن بارها علیه دولت نتانیاهو و طرح اصلاحات آن صحبت کرده است. پرزیدنت بایدن عصر یکشنبه در بیانیه‌ای به وب‌سایت Axios نسبت به پیشبرد تغییرات قانونی اختلاف‌انگیز هشدار داد.

او به وب‌سایت گفت: «با توجه به انبوهی از تهدیدها و چالش‌هایی که در حال حاضر با اسرائیل مواجه است، عجله‌کردن رهبران اسرائیل در این امر بی‌معنی است – هدف باید گرد هم آوردن مردم و یافتن زمینه‌های مشترک باشد».

آقای بایدن همچنین از اقدامات دولت برای افزایش اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل انتقاد کرده است. تظاهرات گسترده و پایدار طرفدار دموکراسی از اشاره به حکومت 56 ساله اسرائیل در سرزمینی که فلسطینی ها به دنبال ایجاد کشور مستقل مورد انتظار خود هستند، اجتناب کرده اند، زیرا می ترسند این موضوع حامیان آنها را از خود دور کند. اما منتقدان به این قانون بر سایر مردم به عنوان لکه‌ای بزرگ بر ادعای لیبرال دموکراسی اسرائیل اشاره می‌کنند و معترضان را متهم می‌کنند که لکه‌ای بزرگ بر مبارزات خود گذاشته‌اند.

نتانیاهو به طور ناگهانی در بیمارستان بستری شد پیوند قلب پیچیدگی نگران کننده دیگری را به مجموعه رویدادهایی اضافه کرده است که قبلاً کشور او را تقسیم کرده و مطمئناً آینده اسرائیل را شکل خواهد داد.

پزشکان نتانیاهو روز یکشنبه گفتند که این روش به خوبی پیش رفته است. نتانیاهو 73 ساله شامگاه یکشنبه در یک پیام ویدئویی کوتاه از بیمارستان گفت که احساس بهتری دارد و از پزشکانش برای درمانش و مردم برای آرزوی سلامتی برای او تشکر کرد.

نتانیاهو در حالی که پیراهن سفید و کت مشکی پوشیده بود، در حالی که برای رای گیری در روز دوشنبه آماده می شد که بخش مهمی از قانون را تصویب می کند، به دنبال سازش با مخالفان خود است.

این اصلاحیه خواستار تغییرات عمده با هدف محدود کردن قدرت قوه قضائیه است، از محدود کردن توانایی دیوان عالی در به چالش کشیدن تصمیمات پارلمان تا تغییر روش انتخاب قضات.

نتانیاهو و متحدان راست افراطی او می گویند که این تغییرات برای محدود کردن قدرت قضات غیر منتخب لازم است. مخالفان، برگرفته از طبقه متوسط ​​حرفه ای اسرائیل، می گویند که این طرح سیستم ضعیف کنترل و تعادل این کشور را از بین می برد و اسرائیل را به سمت حکومت استبدادی سوق می دهد.

رئیس جمهور هرتزوگ، که روز یکشنبه از سفر به قصراو بلافاصله به اتاق بیمارستان نتانیاهو رفت.

هرتزوگ روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در وضعیت اضطراری ملی هستیم.» او به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق ادامه می‌دهد. در این ساعات تعیین‌کننده، من از مقامات منتخب می‌خواهم که با شجاعت عمل کنند و برای رسیدن به مصالحه دست درازی کنند.»

هرتزوگ اواخر روز یکشنبه با یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل و بنی گانتز، رئیس اتحاد ملی، یکی دیگر از احزاب مخالف، دیدار کرد.

همانطور که آنها صحبت می کردند، ده ها هزار نفر برای جلسات عمومی موافق و مخالف این طرح جمع شدند. حامیان نتانیاهو در حالی که مخالفان نتانیاهو در کنست راهپیمایی کردند، به مرکز تل آویو هجوم آوردند – که به طور سنتی صحنه اعتراضات ضد دولتی است.

یک نمای هوایی نشان می دهد که تظاهرکنندگان دست راستی حامی دولت اسرائیل و طرح های اصلاحی آن در تل آویو، مرکز 29 هفته تظاهرات ضد دولتی، در 23 ژوئیه 2023 تجمع کردند.
یک نمای هوایی نشان می دهد که تظاهرکنندگان دست راستی حامی دولت اسرائیل و طرح های اصلاحی آن در تل آویو، مرکز 29 هفته تظاهرات ضد دولتی، در 23 ژوئیه 2023 تجمع کردند.

JACK GUEZ/AFP از طریق گتی ایماژ


بسیاری از معترضان در اورشلیم پس از تکمیل راهپیمایی چهار روزه از تل آویو به داخل شهر در روز شنبه در پارکی در مجاورت اردو زده بودند.

با افزودن فشار بر رهبر اسرائیل، هزاران نفر از نیروهای ذخیره از خدمت در حکومتی که اقداماتی را انجام می دهد که به نظر آنها کشور را در مسیر دیکتاتوری قرار می دهد، خودداری کرده اند. این اقدامات این نگرانی را ایجاد کرده است که آمادگی ارتش ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

ژنرال هرزی هالوی، فرمانده ارتش، روز یکشنبه در نامه‌ای به سربازان نوشت: «اینها شکاف‌های خطرناکی هستند». اگر ارتش قوی و متحد نداشته باشیم، اگر بهترین ها در ارتش اسرائیل خدمت نکنند، دیگر نمی توانیم به عنوان یک کشور در منطقه وجود داشته باشیم.»

با وجود تلاش‌ها برای برنامه‌ریزی کسب و کار طبق معمول، برنامه نتانیاهو به دلیل بستری شدن در بیمارستان مختل شد. جلسه هفتگی کابینه وی که قرار بود صبح یکشنبه برگزار شود به تعویق افتاد. دفتر او گفت که دو سفر آتی به خارج از کشور، به قبرس و ترکیه، در حال تغییر زمان است.

در رای گیری روز دوشنبه، قانونگذاران درباره اصلاحاتی تصمیم خواهند گرفت که قضات را از تعلیق تصمیمات دولت به دلیل “غیر منطقی” باز می دارد.

حامیان می گویند استاندارد فعلی “عقل سلیم” به قضات قدرت زیادی در تصمیم گیری توسط مقامات منتخب می دهد. منتقدان می گویند حذف آن به دولت اجازه می دهد تا تصمیمات خودسرانه اتخاذ کند، انتصابات نامناسب انجام دهد یا اخراج کند و در را به روی فساد باز کند.

معترضان که از بخش وسیعی از جامعه اسرائیل آمده اند، اصلاحات اساسی را به عنوان یک تصاحب قدرت ناشی از نارضایتی های شخصی و سیاسی بین نتانیاهو – که با اتهامات فساد مواجه است – و متحدانش که می خواهند کنترل اسرائیل بر کرانه باختری اشغالی را تقویت کنند و پیش نویس بحث برانگیز عفو مردان ارتدکس را پیش ببرند، می دانند.

نتانیاهو و متحدان راست افراطی او در ژانویه، چند روز پس از روی کار آمدن، طرح اصلاحات را اعلام کردند.

نتانیاهو اصلاحات را در ماه مارس پس از فشار شدید معترضان و اعتصابات کارگری که پروازهای خروجی را متوقف کرد و بخش‌هایی از اقتصاد را تعطیل کرد، به حالت تعلیق درآورد. پس از اینکه مذاکرات برای دستیابی به توافق در ماه گذشته شکست خورد، او گفت که دولتش به اصلاحیه ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید